43-150 Bieruń

ul. Chemików 33

Tel./Fax: (32) 216-17-26

Przedszkole nr 1

ŚWIAT W OCZACH DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

Drodzy Rodzice!

   Jeszcze tak niedawno w pełnej radości i niepokoju oczekiwania na dziecko czytaliście książki,
artykuły, fora internetowe na temat jego pielęgnacji i wychowania. Było to z pewnością bardzo nowe,
ciekawe i interesujące. Powoli poznawaliście swoje pociechy, niemal bezbłędnie reagując na każdy
gest – i tak szybciutko minęły dwa latka. Zamiast malutkiego gaworzącego bobasa mamy małego
przedszkolaka, który bardzo się rwie, by poznawać świat, inne dzieci.

   Przedstawiamy Państwu kwestie związane z rozwojem przedszkolaka w każdym jego roku
funkcjonowania w przedszkolu i poza nim. To bardzo ważne, by wiedzieć, na jakie zachowania
zwracać uwagę oraz jak rozmawiać z dzieckiem, które powoli staje się członkiem społeczności.
 

A więc kim jest ten mały człowiek? Mądry rodzic to zawsze lepszy start…


ŚWIAT W OCZACH DWULATKA.
Rozwój społeczny, fizyczny i intelektualny.

  • • Biega, wspina się, popycha, pociąga - JEST BARDZO AKTYWNY.
  • • Jego nogi robią się nieco koślawe, uwielbia siedzieć w pozycji „żabki”.
  • • Rozróżnia swoją odmienność płciową.
  • • Je przy użyciu łyżki i widelca, ale lubi jeszcze jeść palcami.
  • • Potrafi zdejmować już niektóre części ubrania; najłatwiej zaczyna od butów.
  • • Coraz mniej śpi, i łatwo się budzi.
  • • Lubi rutynowe zajęcia; w schemacie i systematyczności czuje się bezpiecznie.
  • • Czuje się niespokojny, gdy „mamy” nie ma w nocy w domu.
  • • Chce robić wiele rzeczy samemu; chce być samodzielny i odrębny w otoczeniu.
  • • Waha się, jest niezdecydowany, często zmienia zdanie.
  • • Pokazuje już swój temperament, ma częste zmiany nastroju.
  • • Naśladuję dorosłych.
  • • Bawi się „obok”, powoli próbuję nawiązywać relacje w grupie.
  • • Jeszcze nie potrafi się dzielić, wyczekiwać, tj. czekać na swoja kolej, poddawać się;
  • • Lubi zabawy z wodą.
  • • Przeciąga rytuały pójścia spać.
  • • Używa krótkich zdań; powinien znać już ok. 50 słów.
  • • Często jest negatywnie nastawiony i często używa słowa „NIE”.
  • • Rozumie znacznie więcej niż potrafi wyrazić.


ŚWIAT W OCZACH TRZYLATKA:
Rozwój społeczny

  • • Świat – to miejsce, w którym trzylatek zaznacza swoja obecność.
  • • To mały egoista – zaczyna używać słów „ja, moje, mnie”.
  • • Podkreśla często, że jest ważną autonomiczną częścią otoczenia.
  • • Walka o autonomie to droga groźnego buntu.
  • • Ujawnia się ciekawość i chęć podejmowania nowych wyzwań.
  • • To okres łatwy do utraty poczucia bezpieczeństwa.
  • • Trzylatek skupia na sobie uwagę – w formie płaczu, wycofania, czasami wręcz agresji.
  • • Cecha trzylatka jest zazdrość właściwie o wszystko, co „Moje”.
  • • W tym wieku poznaje świat za pomocą zmysłów.
  • • Żyje chwilą – tym, co dzieje się tu i teraz – nie posiada umiejętności przyczynowoskutkowych.
  • • Z trudem przychodzi mu odraczanie PRAGNIEŃ.
  • • Dla trzy latka czas jest abstrakcją.
  • • Bardzo mocno wiąże słowo – z widzianym przedmiotem.
  • • Lubi zabawy w proste skojarzenia, jak przeciwieństwa – podobieństwa.
  • • Charakterystyką jego myślenia jest fantazjowanie na różne tematy – to buduje wyobraźnię.
  • • Małymi krokami zaczyna podejmować zabawę z rówieśnikami, dzieląc się zabawkami, współpracując.
  • • Powszechny lęk w tym okresie to strach przed ciemnością.
  • • Ulubiona zabawa to zabawa w dom.
  • • Krokiem milowym w rozwoju społecznym to rozróżnianie płci.
  • • W prostych słowach opowiada już o swoich problemach – dla nas niekiedy błahe, dla nich kolosalnie ważne.
  • • To okres by wprowadzać już pierwsze obowiązki np. proste domowe czynności.

 

Rozwój fizyczny – motoryczny – to już potrafię

  • • Samodzielnie potrafi umyć zęby i ręce.
  • Kontroluje swoje czynności fizjologiczne.
  • Umie jeść posiłki sztućcami siedząc przy stole na wyznaczonym miejscu, pić z kubeczka.
  • Umie też ubierać się i rozbierać bez pomocy mamy i taty.
  • Potrafi rysować już koła.
  • Wie, jak odpowiednio trzyma się kredkę.
  • Potrafi wydzierać, wyklejać wskazane powierzchnie.
  • To czas na zapoznanie go z nożyczkami.
  • Nie jest gotowy do rywalizacji w zajęciach ruchowych.
  • To czas na naukę stania na jednej nodze, chodzenia na palcach, skakania obunóż i na jednej nodze.
  • Uwielbiają zabawy z piłką – podstawowe czynności to kopanie i rzucanie.
  • To czas na Rowerek!

 

Rozwój intelektualny – myślę, więc jestem

  • Potrafi już umiejętnie posługiwać się mową – jest to kwestia indywidualna i nie jest to sztywna reguła.
  • Tworzy w swojej głowie coraz ciekawsze historie – fantazjuje.
  • Dużo zapamiętuje – słowa, spostrzeżenia dotyczące otoczenia, słowa i dźwięki zasłyszane z telewizji.
  • Samodzielnie dokonuje wyborów – nieporadnie, ale próbuje przewidywać konsekwencjędziałań i zachowań – to ważny moment do nauki okazywania różnych emocji.
  • Trzylatek to bardzo wdzięczny odbiorca bajek – wieczorne czytanie powinno stać się codziennym rytuałem domowym.
  • Chętnie uczy się na pamięć krótkich piosenek i wierszyków – najlepiej to takie, które można pokazać i zatańczyć.
  • To jest etap zainteresowania książeczkami z obrazkami.
  • Krótka rozmowa z trzylatkiem to spore wyzwanie dla niego, – dlatego nie zawsze opowie, co było na obiad i co działo się w przedszkolu.
  • Czasami trudno mu się wysłowić, jąka się, zacina, powtarza w kółko jeden wyraz – to z reguły wtedy, gdy zdarzy się coś ciekawego, oburzającego, spornego, płaczliwego, – gdy przestaje panować nad swoimi emocjami.
  • Trzylatki mają specyficzny język porozumiewania się z otoczeniem – dotyczy to kilkuwyrazów rozumianych przez domowników.
  • Potrafią odnaleźć podobieństwa i różnice pomiędzy rzeczami i osobami.
  • Ulubione zabawy logiczne – puzzle, mini memo, nazywanie kolorów, liczenie do 5.
  • Coraz chętniej angażuje się w układy społeczne, ma najczęściej już „przyjaciela” potrafi teżodpowiedzieć na pytanie o swój wiek, nazwisko.


ŚWIAT W OCZACH CZTEROLATKA:
Rozwój społeczny

  • • Dziecko w tym wieku staje się bardziej pewne siebie i swoich możliwości
  • • Posiada chęć przyciągania uwagi ze strony otoczenia – zwraca na siebie uwagę, bo chce się podobać, chce być podziwiany.
  • • Ujawnia się naciąganie reguł i wytyczonych granic – w dodatku staje się przy tym marudny,
    rozdrażniony i rozproszony.
  • • Chce poszerzać swoje granice – walczy o to w sposób, jaki tylko przyjdzie mu do głowy –
    łamiąc wszystkie zasady i nakazy.
  • • Ulubione zabawy – to aktywności muzyczne i ruchowe.
  • • Chętnie naśladuje i parodiuje dorosłych.
  • • Dla czterolatka – istotne jest mówienie prawdy – ma to znaczenie z rozwojem społecznym
    oraz początkiem odróżniania dobra i zła.
  • • To okres buntu.
  • • To okres, kiedy garnie się do kontaktów z rówieśnikami – ma już ulubionych kolegów czy
    nawet przyjaciół.
  • • Na spacerach – ucieka, wspina się na drzewa, wskakuje w błotniste kałuże.
  • • Niszczy ukochane zabawki – czasami robiąc to z premedytacją w przypływie
    niekontrolowanej złości.
  • • Ulubionym słowem czterolatka jest „NIE”.
  • • Czterolatek ma nadal kłopot z odróżnianiem prawdy od fantazji – świat z bajek może być
    jeszcze realny .
  • • Uwielbia długie dyskusje na różne tematy.
  • • Potrafi być współczujący i empatyczny.
  • • Coraz bardziej zaczyna interesować się społecznymi różnicami płci.

Rozwój fizyczny – motoryczny – to już potrafię

  • Samodzielnie się ubiera i rozbiera – czasem pomoc potrzebna jest przy sznurówkach czy
    maleńkich guzikach.
  • Dość sprawnie korzysta z noża i widelca – może miewać jeszcze z tym kłopoty (krojenie nie
    wchodzi w grę, nóż służy do przesuwania potraw i smarowania).
  • Mycie rąk, zębów, i korzystanie z toalety to nieodłączny element codziennej rutyny.
  • Sprawne ręce świetnie radzą sobie z zakręcanie nakrętek, nawlekaniem koralików,
    wykonywaniem papierowych zabawek korali i ozdób.
  • Głowonogi upodabniają się do człowieka – maja ręce, nogi, tułów.
  • Czterolatek potrafi odwzorować proste figury (kwadrat, krzyż).
  • Skacze na prawej i lewej nodze, jeździ na rowerku, wspina się na drabinki.


Rozwój intelektualny – myślę, więc jestem

  • Zna już około 1500 słów.
  • Buduje bardziej zróżnicowane zdania.
  • Odróżnia – przód, tył, dół, i górę.
  • Ma doskonałą świadomość przeciwieństw – mniejszy – większy, słodki –gorzki itp.
  • Wciąż jeszcze popełnia błędy językowe – dotyczące odmiany wyrazów i gramatyki.
  • Często zadaje pytania o znaczenie konkretnych słów – niezmordowanie pyta, pyta, pyta
    chłonąć znaczenia i wyjaśnienia.
  • Standardem jest liczenie, do 10 – choć większość radzi sobie z bardziej skomplikowanymi
    działaniami matematycznymi.
  • Zna i odróżnia podstawowe kolory.
  • Pojawia się rozumienie następstwa czasu – wie, kiedy jest pora na posiłek, kąpiel, spanie.
  • Uwielbia słuchać ciekawych opowieści, dopowiadać, wymyślać zakończenia.
  • Bawi się w zabawy tematyczne, marynarze, piraci, sklepikarz, lekarz – poznaje przy tym
    normy społeczne.
  • Jest w stanie skupić uwagę nawet przez 15 minut.
  • To okres szybkiego rozwoju pamięci.

 

Pod koniec czwartego roku życia można mówić o uspokojeniu emocji dziecka, nad którymi
powoli zaczyna panować.


ŚWIAT W OCZACH PIĘCIOLATKA:
Rozwój społeczny

 

  • • Po okresie buntu i wytyczania własnych granic wraca do emocjonalnej równowagi.
  • W zabawie skupia się na elementach planowania.
  • To moment bardzo intensywnego odkrywania i poznawania świata w sposób świadomy.
  • Współpraca z grupą nie jest niczym trudnym, zaczyna zauważać odczucia innych.
  • Świat dalej pozostaje czarno – biały, postępki dzielą się na złe oraz dobre.
  • • Nasz pięciolatek to stabilny człowiek, ale wciąż mocno związany z mamą i tata – dziewczynki naśladują mamy, chłopcy bardziej otwarci na męskie przygody taty.
  • Zaczyna kontrolować swoje ruchy i panować nad swoim ciałem.
  • Są otwarci na współprace i przyjaźnie – to czas zajęć zespołowych, tworzenia wspólnych projektów.
  • To czas opowiadania dowcipów – rozwijanie poczucia humoru to jedna z najważniejszych spraw w tym wieku.
  • Ważna jest wówczas aprobata ze strony dorosłych – pochwały zachęcają do dalszej pracy.
  • Występujące wybuchy złości bywają gwałtowne, jednak większym. niebezpieczeństwem jest wycofywanie się i zamykanie w sobie.
  • Pojawia się uczucie zawstydzenia.
  • To okres kształtowania się sfery duchowej, padają pytania na temat życia i śmierci.

Rozwój fizyczny – motoryczny – to już potrafię

  • • Powoli zaczyna się okres utraty mleczaków.
  • • Bez problemu rozróżnia prawa i lewa stronę.
  • • Sprawność fizyczna staje się powodem do dumy.
  • • To czas jazdy na dwukołowym rowerku, rolkach.
  • • To czas popisów ruchowych, cyrkowych, i tanecznych.
  • • Posługuje się już nożem podczas krojenia pokarmów.
  • • Sprawność manualna przejawia się także w zabawach plastycznych, wycina po liniach koloruje bez wychodzenia poza kontury.

Rozwój intelektualny – myślę, więc jestem

  • • Potrafi napisać kilka, czasem kilkanaście liter, swoje imię i nazwisko. 
  • • Zabiera się już do odczytywania prostych wyrazów.
  • • To czas bardzo dużego rozwoju pamięci, zapamiętuje adresy czy numery telefonów.
  • • Potrafi odróżnić fikcję od rzeczywistości – zauważa to podczas oglądania bajek ze scenami,
    których można się teoretycznie bać.
  • • Sporo radości sprawiają zabawy matematyczne, pisanie cyfr, liczenie mierzenie, układanie
    szeregowanie.

Opracowała:
                                                                      Małgorzata Świerkula – psycholog Przedszkola Ala ma kota